• Caută

Azi,

Primii executori judecătoreşti privaţi şi-au luat licenţa

Scris la data de de catre Alexandru Tănase
Primii 55 de executori judecătoreşti au primit astăzi licenţe de activitate. La ceremonie a fost prezent şi Ministrul Justiţiei, Alexandru Tănase, informează serviciul de presă al ministerului. Potrivit sursei citate aceştia sunt executorii care vor activa potrivit noii Legi privind executorii judecătoreşti, care instituie sistemul executorilor judecătoreşti privaţi în Republica Moldova. „Evenimentul de astăzi marchează startul noului sistem de executori judecătoreşti privaţi. A fost un proces complicat, care a necesitat un efort conjugat al tuturor ca să ajungem la finalizarea acestui proiect. Reformarea sistemului de executare a hotărârilor judecătoreşti este una din cele mai importante care s-au făcut pe segmentul judiciar pe parcursul ultimilor zece ani de zile”, a declarat Alexandru Tănase. Potrivit Legii privind executorii judecătoreşti, executorul judecătoresc va desfăşura o activitate liberală, similar avocaţilor şi notarilor, având ca scop principal de a asigura executarea hotărârilor judecătoreşti. Astfel, executorii judecătoreşti îşi vor organiza activitatea pe propria răspundere şi cheltuială, iar cetăţeanul va fi liber să aleagă oricare executor judecătoresc din cei circa 70 care vor activa în circumscripţia unei Camere a executorilor judecătoreşti. În circumscripţia fiecărei instanţe judecătoreşti din republică vor activa cel puţin 2 executori judecătoreşti, fiind astfel asigurată acoperirea uniformă şi integrală a republicii cu executori judecătoreşti. În noul sistem de executare, toate costurile executării vor fi încasate din contul debitorului. În acelaşi timp, onorariul executorului judecătoresc va fi achitat doar în cazul unei executări cu succes, deci numai în cazul executării totale sau parţiale a hotărârii judecătoreşti. Sursa: Timpul.md Foto: Timpul.md (Constantin Grigoriţă)

Comentarii (2 comentarii)

Vergel

16/08/2010 at 15:48

Bravo D-nul Tanase.
Efectuarea reformei sistemului de executare este foarte importanta.
Dar avem o rugaminte mare.
Ajutatine sa efectuam si reforma Sistemului de probatiune ca persoana juridica separata conform LEGII Nr. 8 din 14.02.2008 si nu in componenta departamentului penitenciar.
Luînd în consideraţie reforma în domeniul executării silite este mai eficient ca Serviciul de probaţiune să fie independent şi subordonat direct Ministerului justiţiei. În alte condiţii institutul probaţiunii poate să nu se dezvolte. Subordonarea probaţiunii Departamentului Instituţiilor Penitenciare va stopa dezvoltarea acestui institut.
Cît serviciul probaţiuni a fost în cadrul Departamentului de executare acesta a fost de rangul doi şi toată atenţia a fost acordată executării silite. Acelaşi fel va fi şi în cadrul DIP. Mai mult ca atît această experienţă deja a fost cînd inspectoratul pentru afaceri corecţionale ( în baza cărui s-a creat serviciul probaţiunea) fost în cadrul DIP şi a fost o activitate nulă.

Dezavantaje

1. Va suferi efectivul – posibila eliberare a personalului si completarea unitatilor cu pensionarii MAI .
2. Posibil sa fie repartizate bunurile ramase in gestiunea serviciului de la DE, altor subdiviziuni ale DIP (automobile, tehnica de calcul, etc).
3. Bugetul deja aprobat de MF va fi redus, s-au repartizat altor subdiviziuni ale DIP.
4. Fiind subordonat unor departamente se stopează dezvoltarea probaţiunii, activităţile nu se vor derula – se va tăia bugetul, unităţile SP, consilierii se vor implica în alte activităţi, ceea ce a arătat experienţa multor ani fiind in DE;
5. 5. Cu subordonarea SP Departamentului Institutţiilor Penitenciare se face doi paşi înapoi (deja a fost experienţa dată pînă la 2002), dar nu în dezvoltarea şi reformarea sistemului de justiţie la general şi a executării pedepselor penale în special.

Argumente în favoarea independenţei:
1. Experienţa ţărilor europene (Ungaria, Polonia, Letonia, România, Bulgaria, Cehia, Slovacia, etc);
2. SP a Moldovei este cunoscut în ţările Europei, suntem membrii Organizaţiei Europene pentru Probaţiune (primiţi recent) prin care se vor putea atrage fonduri europene pentru dezvoltarea probaţiunii;
3. Pentru independenţa Serviciului de probaţiunii din Moldova sunt şi unele recomandări a experţilor internaţionali (Steven Malby), şi ONGrilor din domeniu, în special al Institutului de Reforme Penale;
4. Acest lucru a fost menţionat şi în Planul RM-UE după care a fost aprobată şi Legea cu privire la probaţiune.
5. Este deja şi bugetul aprobat de Ministerul Finanţelor.

Nadejda

19/08/2010 at 01:12

Incorporarea serviciului probatiune in DIP va reprezenta o catastrofa pentru dezvoltarea acestui institut. Probatiunea va fi pur si simplu inghitita de „gigantul” sistem penitenciar. Sistemul penitenciar din Moldova este inca foarte militarizat din pacate, Probatiunea n-are ce cauta in astfel de mediu.

In Norvegia s-a optat pentru unirea sistemului penitenciar si serviciului de probatiune, insa ca doua servicii independente si bine dezvoltate, sub denumirea de DEPARTAMENTUL SERVICIILOR CORECTIONALE (care isi are sediu in Ministerul Justitiei si Politiei).

Poate ca si la noi ve veni timpul cind aceste doua servicii se vor uni, insa acum acest lucru este prematur.

comenteaza

Adresa de email nu va fi publicată. Campurile marcate cu * sunt obligatorii

Din activitatea politică

ultimele ştiri şi noutăţi

Alexandru Tănase a fost ales Preşedinte al Curţii Constituţionale

Alexandru Tănase a fost ales noul preşedinte al Curţii Constituţionale. Decizia...

Citeşte ştirea

Alexandru Tănase a participat la aniversarea a 15-a a Curţii Constituţionale a Letoniei

Judecătorul Alexandru Tănase a participat la Conferinţa internaţională dedicată...

Citeşte ştirea

(interviu) Alexandru Tănase: eventualitatea unor alegeri anticipate nu ţine de norma legală, ea ţine de situaţia politică la moment

Zile numărate. Atat i-ar mai rămâne actualului Parlament pentru a alege un şef...

Citeşte ştirea
Urmăreşte-i activitatea
acum şi pe conturile:
Twitter Alexandru Tanase si Facebook Alexandru Tanase